Assisi op de heuvel

23 oktober 2021 - Assisi, Italië

Vrijdag 22 oktober in lichte regen naar Piccione. Soms het gevoel alsof ik in het programma ‘de gevaarlijkste wegen van de wereld’ zit (maar dan in Italie). Of Hans Reitsma houdt van risicovolle fietsavonturen, of ik ben niets gewend op de fiets. Voortdurend alert zijn op achteropkomende vrachtwagens; tijdig beginnen met zwaaien in de hoop dat de chauffeur zijn blik van de telefoon afhaalt en mij als eenzame fietser op tijd in de gaten heeft.
Onderweg in de berm een dood wild zwijn aangetroffen. Geen uitschot gezien, zal waarschijnlijk zijn aangereden (dan moet er ook een auto met flinke blikschade rondrijden).
In Piccione heeft GoogleMaps nog een leuke uitdaging voor mij: stijgen van 200 naar 500 meter met een hellingspercentage van 15%. Gelukkig heb ik bij HappyBodies in Heemstede getraind:-) Zwetend kom ik boven bij hotel Il Castellaccio. De staf komt naar buiten om de fietser te verwelkomen en de fiets te bewonderen. Mijn fiets wordt in het kantoor gehesen en mag daar aan de oplader. Lunch en diner in het hotel zijn prima. Ook tijd om te lezen en na te denken. 43 km gereden.
Zaterdag 23 oktober de laatste etappe: Assisi (slechts 29 km dus op mijn gemak). Nevel en mist en dreigende regen vergezellen mij het eerste uur. Maar als de zon er dan doorheen breekt, dan is het werkelijk schitterend. Een koffiestop in Bastia Umbra.
Onder aan de heuvel  in Assisi wordt ik een pad opgestuurd dat eindigt bij een trap met 30 treden (bedankt Google Maps). Gelukkig is er hulp om 27 kg fiets met 20 kg bagage mee naar boven te helpen. Ik kom midden in de drukte met toeristen (en de eerste groep Chinezen die ik in weken zie) en wandel de laatste 3 km met de fiets aan de hand naar boven: Casa San Elisabetta. Een schitterende plek voor een 3 daags verblijf. Lunchen in het hotel en wachten tot om 14:00 uur Marjolein aankomt. Een mooi weerzien.
Bologna - Assisi: 418 km.

1. Maarten Hartsuijker:
    23 oktober 2021
    Dank voor je verslag. Mooi om je ervaringen door "fietsland" Italië te lezen.
  2. Ronald:
    23 oktober 2021
    Geweldig avontuur Sjoerd, en nu samen op naar de stad der steden! Heel veel plezier samen!
  3. Annelies:
    23 oktober 2021
    Ha Sjoerd! Jullie mogen beiden trots zijn op deze prestaties! Een hele onderneming die goed uitpakt. Geniet van de tijd samen!
  4. Willy Bakker:
    23 oktober 2021
    Slechts 25 km...maar langs gevaarlijke wegen.Het was dus een hele klimpartij om Assisi te bereiken.Fantastisch gedaan. Gefeliciteerd. Wat leuk dat jij Marjolein kon opwachten.
    Geniet samen van het vervolg van de reis , dus 200 km naar Rome. Zal zeker lukken.Goede reis samen.
  5. Bas Koomans:
    23 oktober 2021
    Weer een indrukwekkende reis! In je 1tje. Respect, niks voor mij. Ik ga niet eens jagen als ik in mn 🦆je moet, en dat wil wat zeggen. Heel veel plezier verder samen 🍻
  6. Annelies Ebbink:
    24 oktober 2021
    Ah gelukkig jullie hebben elkaar weer gevonden na jullie avontuurlijke fietstochten.
    Wat een schitterende zonsondergang Sjoerd.
    Veel fietsplezier nog met z'n tweetjes.
  7. Wabe:
    24 oktober 2021
    Bravo alle twee, geniet van het samenzijn en succes op jullie verdere tocht. Om nooit te vergeten 🙋
  8. Mieke:
    24 oktober 2021
    Zoals in veel zuidelijke landen zijn er in Italië ook nauwelijks tot geen fietspaden, zeker niet in de bergen. Gelukkig heb jij nog enige trapondersteuning, maar helpt dat genoeg? Ben je ook afgevallen of eet je genoeg pasta? Mooie foto’s! En ook een mooi vervolg van de reis voor jullie samen.
  9. Philie:
    25 oktober 2021
    mooie verslagen, Sjoerd. Italie is een heerlijk land, elk stadje heeft iets ouds en je voelt de eeuwen onder je voeten/wielen door glijden. Leuk dat je ondanks de drukte toch ook van Florence genoten hebt. Zo'n leuke stad, vind ik. Ik ben benieuwd of je al iets kunt zeggen over de vergelijking waarmee je je 1e verslag begon: wandelen is anders dan fietsen, en hoe bevalt het fietsen jou na 11 jaar lange wandelingen maken? of is het nog te vroeg voor het opmaken van de balans? En straks samen fietsen, ook bijzonder, voor elkaar opletten op die stomme vrachtauto's enzo. Rijd safe en geniet!