In de overgang

12 oktober 2021 - Bologna, Italië

Van 11 jaar (lange) wandelingen maken naar fietsen in Italië. Ik realiseer mij dat deze overgang meer van mij vraagt dan gedacht. Misschien een mooie opdracht om daar ‘s verder over na te denken in de komende weken.
Het was een lange reisdag met 10 uur constant een mondkapjes over mond en neus. Van Heemstede naar Amsterdam naar Eindhoven en de bus naar het vliegveld om Bologna te bereiken. Het is opnieuw wennen aan de enorme hoeveelheid mensen die onderweg zijn. Overvolle luchthavens en vliegtuigen.
Tijdens de reis een keuze gemaakt voor een te lezen boek: of ‘Schuim der aarde’ (Roxane van Iperen) of ‘Fulltime avonturier’ (Tamar Valkenier). Ik val voor de laatste en het verhaal neemt mij helemaal mee.
Het was even “au” bij het vliegen over de Alpen en vooral over de Grand Bernard (niet wandelend vanuit Lausanne maar vliegend). Zal fietsen hetzelfde plezier opleveren als wandelen? Makkelijk contact met andere reizigers? Zijn de mensen anders? Telt het eigenlijk wel om te fietsen met een accu?  Ik zal het meemaken in de komende 3 weken.

Bologna ligt er mooi bij vanuit de lucht. Toch verdwaal ik er door bus 36 in de omgekeerde richting te nemen. Wel mooi om de stad op deze manier mee te maken:-)  Een taxi brengt mij uiteindelijk door de binnenstad naar het hotel. Daar wordt ik verenigd met mijn fiets. Ook de bagage is veiliggesteld in het hotel.
Ik eindig de avond op een terras met een calzone en een Italiaanse versnapering. Het was een mooie dag. Morgen fietsend mijn weg vinden.

1. Marjolein:
    12 oktober 2021
    Ha, herenigd met fiets en bagage 🧳.
    Morgen de 1e fietsdag- ik ben heel benieuwd.
  2. Ivo:
    Succes morgen Sjoerd !
  3. Carla Mastbroek en Marco Daane:
    12 oktober 2021
    Fijn dat je veilig aangekomen bent. Met veel plezier lees ik met je fietsavontuur en ervaringen mee! Succes morgen!
  4. Erik:
    12 oktober 2021
    Het begin is goed! Veel plezier morgen!
  5. Luc soutaer:
    13 oktober 2021
    Beste Sjoerd, door je vorige verhalen van jullie fietstochten door Nederland had ik al een lichtblauw vermoeden dat er fietsende pelgrimstocht in de maak was. Een spannend begin zo te lezen maar de avonturier in jou kan dat plaatsen en er nadien toch nog een mooi verhaal van maken. En Sjoerd op een fiets met elektrische ondersteuning moet je ook trappen op die pedalen om te fietsen. Geniet van je tocht beste pelgrim. We ( Brigitte en ik) kijken er naar uit om je boeiende reisverhalen te lezen. Buen camino. buon viaggio
  6. Willy Bakker:
    13 oktober 2021
    Dapper doorgezet en je bent er gekomen!je brengt mij op 't idee om ook eens naar die 2 boeken te kijken. Sterkte vandaag met de start.
  7. Frida:
    13 oktober 2021
    Ik ga je weer volgen. Veel plezier onderweg.
  8. Boudewijn:
    13 oktober 2021
    Sjoerd je moet flexibel blijven he :-) in lijf en geest, dus het ene loslaten om het andere goed te kunnen oppakken. Het zal zeker anders zijn maar ook weer een uitdaging. En dat laatste moet jou als avonturier toch sterk aanspreken. Het gaat je goed en ik hoop dat je hier net zoveel plezier aan mag beleven als alle voorgaande uitdagingen. Gr. Inge en Boudewijn
  9. Soraya Lagcher-Lanting:
    13 oktober 2021
    Fijn te lezen dat je goed bent aangekomen, ondanks het verdwalen. Maar hee, hoort dat er juist ook niet bij als het gaat om loslaten en nieuwe avonturen ontdekken. Voor wat betreft je boeken: beide zijn geweldig! Voor nu denk ik goede keuze om te starten met Fulltime avonturier. Past helemaal waar jij nu instapt of moet ik zeggen opstapt ;-). Positiviteit, denken in mogelijkheden, avontuur, nieuwe ontmoetingen, ontdekkingen op de fiets, je kan meer dan je vooraf denkt etc. Schuim der aarde is ook een prachtig boek. Roxanne van Iperen is zo'n goede auteur dat je zou denken dat ze zelf uit Brazilië komt. Prachtig dus, maar ook heel intens.
    Een heerlijk diner (ik ben nu al jaloers op al het lekkers dat je gaat smikkelen) en mooie fiets start morgen!