Presentatie en SWOT

30 november 2022 - Arua, Oeganda

Omdat vervoer een onberekenbare factor is gebleken (tijdens mij verblijf) in Oeganda, is door PUM NL besloten het programma aan te passen. Donderdag met taxi (5 uur) naar Gulu en vrijdag met andere Pummer Theo met een taxi (6 uur) naar Entebbe voor de nachtvlucht naar NL.
Ik ben blij met het doortastende optreden van de staf in Den Haag:-)
Het betekent wel dat ik mijn programma ook moet aanpassen. Focussen op een eindpresentatie en training op woensdag. Gisteren alle 14 interviews verwerkt en de gegevens geanalyseerd. Helaas was director Sunday niet aanwezig om mijn voorlopige conclusies te delen. Presentatie voorbereid en de SWOT. Na zoveel input van alle interviews was ik nieuwsgierig naar de interactie met de docenten van St Johns College. Ik bereid mij op alles voor. Ook op stroomuitval......

Ik word wakker met hagedissen (30 cm)  in mijn kamer. Lieve beestjes die heel snel kunnen lopen. Gelukkig heb ik een klamboe over mijn bed:-)
Om 10:00 uur komt Sunday mij ophalen en we besluiten alle vervoerskwesties (en refund) uit te stellen tot aan het einde van de middag.
Net voor we van start gaan om 10:30 uur, valt de stroom uit. En dat gaat de hele dag duren. In een donkere ruimte van het gebouw zitten we met 7 personen. Gelukkig heb ik mijn mini-beamer (op accu) meegenomen en kan de presentatie gewoon doorgaan. Van alle 14 interviews presenteer ik de belangrijkste gegevens. En de voorlopige eindconclusies en aanbevelingen. Er ontstaat een levendig gesprek. Niet eerder is feedback gegeven door studenten, partners, NGO's, ambtenaren en communities. Nog voor de lunch starten we de SWOT 2.0. Enthousiast neemt iedereen deel. Jonge en oudere docenten. Er is ruimte om naar alle aspecten van de onderneming kritisch te kijken. Er wordt naar elkaar geluisterd zonder kritiek te geven.
We formuleren de Unique Selling Points van de organisatie. Na de lunch (onder een boom) werken we aan het formuleren van Goals en bekijken we de weerstanden. Na een paar uur ligt er een operational plan met smart-geformuleerde doelen en concrete acties voor alle betrokkenen. Ik vond het gaaf om weer voor zo'n groep te staan en met elkaar te ontdekken hoe een toekomstplan ontstaat. Bij de evaluatie wordt opgemerkt dat de grootste eye-opener was dat zij nooit hebben stilgestaan bij de feedback vanuit de community. Marketing campagnes niet meer eenzijdig vanuit de organisatie maar vanuit betrokkenheid van de communities en (ex)studenten. Uganda heeft nationaal de focus op 'skilling' people; de stad Arua ook en ook St Johns College. Met een gemiddelde leeftijd in Oeganda van 16 jaar (!) liggen er heel veel kansen om jongeren te bereiken en een vak te leren. Maar ook de samenwerking te zoeken met andere aanbieders (en dat zijn er heel veel......).  Voor de afsluiting maken we een foto voor het gebouw. Ik overhandig director Sunday een certificaat (in het Engels en het Latijn).
Inmiddels is het woensdagavond 19:00 uur. Ik ga zometeen eten en lekker chillen. Morgen naar Gulu (en een verjaardagsfeestje opluisteren) en vrijdag naar Entebbe voor de nachtvlucht naar NL. Op tijd thuis om sinterklaas te vieren met kinderen en kleinkinderen.
Oja, de vervoerskwesties? Dat vertel ik later nog wel eens:-)

1. Liek:
    30 november 2022
    Wat klinkt dat als een super geslaagde dag zeg! En wat fantastisch geanticipeerd op de power cut!
  2. Joost:
    Sjoerd,

Wat een ervaring, is vliegen geen betere optie, maar die moet uiteraard wel heel blijven, nou tot spoedig.

Joost
  3. Peter:
    Goed bezig geweest Sjoerd.👍
  4. Bas Koomans:
    1 december 2022
    Als ik het zo lees dan is de ondertoon heel positief! Goe gedoan jochie!
  5. Marty:
    4 december 2022
    Mooi resultaat van je werk!