Van de stilte naar de stad

15 oktober 2021 - Florence, Italië

Vandaag een (korte) laatste etappe naar Florence (40 km). Klimmen en vooral dalen. Auto’s rijden mij rakelings voorbij. Af en toe steek ik mijn hand omhoog om te laten merken dat ik er ook ben (fietslichten aan en veiligheidshes om). Voor de liefhebbers: 530 stijgmeters en 734 afdalingmeters (gisteren resp 886 en 1391). De fiets (Koga Pace B10) bevalt mij supergoed. Tot zover even de techniek.
Een koffiestop in Fiesole brengt mij bij het archeologisch museum en een opgraving ‘Il teatro romano di fiesole’. Indrukwekkend om daar tussen te lopen….
Hoe dichter ik Florence nader, hoe drukker het wordt. De stadse geluiden nemen toe en voordat ik het weet rij ik temidden van toeterende auto’s, gillende sirenes van politie en brandweerwagens. Maar ook het gevoel in een openlucht museum binnen te rijden. Wat een prachtige gebouwen en torens. Midden op een van de vele bruggen over de Arno ontmoet ik een fietser uit NL. Zij begon in Rome en fiets naar Bologna. “Reitsma’s route gaat veel langs autowegen he?” “Ja, dat klopt, zeg ik”. Zij eindigt in Bologna waar haar man en kinderen haar ophalen om nog een week met elkaar op vakantie te gaan. Herfstvakantie in NL is begonnen.

In hartje Florence kom ik bij Hostel Santa Monaca - vlakbij de Ponte Vecchio -. Ik deel de slaapkamer met 3 andere mannen. Mijn fiets staat veilig in een gang bij het wasgoed. Tijd om de omgeving te verkennen. Ik beland op het Piazza Santo Spirito en doe mij tegoed aan een spaghettino del gusta. In Brunelleschi’s 15e-eeuwse kerk. Een simpele gevel en een weelderig interieur vol kunst en een barok altaar (helaas geen foto’s toegestaan).

Ik bereid mij voor op museumbezoek morgen en eindig de dag met Adventure Food (Mince Beef Hotpot). Eten doen we met andere hotelbezoekers in de eetzaal. Gezellig en iedereen is vol verhalen. Een bekend camino-gevoel.

1. Boudewijn:
    15 oktober 2021
    Sjoerd, Wat een mooi avontuur en je krijgt de neiging om ook zo op de fiets te stappen. Het lijkt mij ook prachtig weer om te fietsen, die prachtige blauwe luchten en vergezichten. Het is zoals Veronique onlangs aangaf. We krijgen een groep waarvan een aantal al lekker kan genieten van hun pensioen en de daarbij behorende vrije tijd en de groep die nog gewoon door gaan met werken en vooralsnog alleen kan dromen van deze tijden. Maar het is je van harte gegund hoor en wens jou uiteraard nog vele veilige km toe. Het gaat je goed. Inge en Boudewijn
  2. Willy Bakker:
    15 oktober 2021
    Wat ga je goed. Hoe is de temperatuur? Je hebt als maar zon? Denk je morgen even aan ons in de Oude Kerk! De zangmiddag v d cantory. Als je even uitrust. Er komen 25 leden, helaas maar 7 sopranen, maar wel 4 tenoren en 2 ?
    We zullen zeker even aan jou denken.
    Geniet morgen van de nieuwe dag!
  3. Sytse Bakker:
    16 oktober 2021
    Trots! En mooi om te lezen hoe je geniet.