Aansluiting Tsirani tsar

15 oktober 2023 - Yerevan, Armenië

Dat was het plan rond 11:00 uur aansluiten bij het koor in Yerevan. Hakob had zijn buurman opgetrommeld om met startkabels zijn Lada startklaar te maken. Dat lukt na 1 uur en we rijden 3 meter. Motor slaat af en wil niet verder. We besluiten een taxi te nemen en die brengt ons anderhalf uur (!) later in Yerevan. De overgang van 2 naar 22 graden is best groot. Ik krijg 5 minuten om - met hulp van tenormaatje Marco - in te checken, koffer naar de 6e verdieping, snel omkleden en daarna met 35 mensen de stad in te wandelen. Wat een overgang. De bergen, de sneeuw, de top, de spanning...alles zit nog in mijn lijf en hoofd. Langzaam dringt het tot mij door dat het tournee is begonnen:-)

Gids Armine (nog bekend van de tour in 2019) leidt ons door de binnenstad. Veel mensen op straat. We zijn toeristen en gaan op in de massa. Aan niets is te merken dat er spanningen zijn en meer dan 100.000 gevluchte Armenen uit Nagorno. Maar dat kan zeker aan mijn/onze waarneming liggen. Wij spreken immers de taal niet. Wel veel Russische jongeren.

Na het avondeten volgt een repetitie met muzikanten en het koor. Iedereen is moe na een korte nacht. Met het bestuur volgt nog een korte bespreking. Het hotel in Gyumri is niet meer beschikbaar. Het is 'gevorderd' voor de opvang van gevluchte Armenen uit Nagorno. Gelukkig heeft Ruzanna een vervangend hotel gevonden. Het concert voor maandagavond is helemaal uitverkocht (280 plaatsen).
Ik ga nog even een biertje drinken en geld wisselen voor het koor.

Zondag een druk programma. Thuis in Heemstede treedt vanmiddag mijn koor Scalala op tijdens een theeconcert in de Oude Kerk. Ik zal het missen......