Concert in Utrecht

8 oktober 2023 - Zeist, Nederland

Zaterdagmorgen, we bereiden ons voor op het concert in Utrecht. Hakob is relaxed en is op zoek naar tastbare 'herinneringen' aan zijn verblijf in Heemstede om mee te nemen naar zijn dorp Hnaberd. Bloemenzaadjes, tomatenzaadjes, reeënpoten, pijpenkoppen......
Ook bereiden we ons voor op de beklimming van Mt Aragats op vrijdag 13 oktober. De hoogste berg van Armenie (4100 meter). Een bevriende alpinist (van Hakob) zal als gids fungeren en ons vanaf 3000 meter (Kari Lake) omhoog loodsen. Ik lees dat de temperatuur daar 10 graden onder nul is. En bij wind......iets kouder zal voelen. We checken mijn kleding die ik nog heb van de beklimming van de Kilimanjaro in 2020.  Alles komt goed van pas. Hakob vliegt zondagmorgen om 8 uur weer terug naar Yerevan en ik help hem met inchecken.
Het programma van het concert nemen we nog een keer door. Mijn qamancha is er klaar voor (en ik ook). Om half vijf vertrekken we naar Utrecht. Inzingen, Italianen, inspelen, alles is er klaar voor om voor de 230 gasten (incl koor) ons programma te brengen. Financieel is het concert ook een succes.....En daar ben ik blij mee als secretaris-penningmeester van Tsirani tsar.

Het is een fantastische ervaring om met elkaar dit concert te verzorgen. Er zijn veel Armeniërs in de zaal. Ook mensen van de Armeense gemeenschap Abovian uit Den Haag zijn er. Een optreden van een Armeense danseres maakt indruk.
Ik speel op mijn qamancha Tsaghkats Baleni......en het gaat goed. Hakob is ook tevreden. Om 23:00 uur rijden we terug naar Heemstede. Nog even een hersteldrankje op de veranda en we duiken onze mandjes in rond 00:45 uur.
Vier uur later gaat de wekker. Hakob naar Schiphol gereden en uitgezwaaid. We zien elkaar weer donderdagmorgen a.s. om 04:00 uur op het vliegveld  van Yerevan. De rest van koor Tsirani tsar komt zaterdagmorgen naar Armenië.

In de kerk - om 9:00 uur - sprak ik Lily Kasparian. Zij is zeer betrokken bij alles wat er in Nagarno Karabach en Armenië gebeurt. Zij volgt ook ons tournee.

1. Peter:
    8 oktober 2023
    Je doet heel veel leuke en interessante dingen Sjoerd.
    Veel succes In Armenië met de klimpartij.