Weer een dag reizen

23 november 2022 - Arua, Oeganda

Sunday Assay (directeur St Johns College en mijn contact tijdens de missie) stuurt bericht dat hij 's nachts om 3 uur is aangekomen. En mij om 8 uur komt ophalen. Ik lees het berichtje om 7 uur; snel douchen en ontbijten. Uiteindelijk rijden we om 11 uur richting Arua. Een prachtig landschap! De auto heeft helaas geen schokdempers en geen airco. Alle ramen open en slalommen langs de gaten in de weg. Ook zoon Emanuel (5 jaar oud) rijdt mee. Ik word ingevoerd in het onderwijssysteem in Uganda, de politiek van president Museveni, de rol van de kerken in Uganda en andere informatie waardoor ik mij een beeld kan vormen van het land. Het onderwerp Qatar en voetbal is onvermijdelijk......
Het is bijna 30 graden als we na 5 uur rijden aankomen in Arua. Onderweg gaan we de Nijl over (brug) en zie ik krokodillen:-)

Op een resort net buiten de stad heb ik een hut. We nemen het programma van de rest van de week door. Op mijn verzoek worden 5 interviews ingelast met samenwerkingspartners en stakeholders van St Johns College. Sunday en zoon gaan naar huis. Nu ben ik echt 'alleen', ver weg van iedereen. Gelukkig contact met Sytse en Annelieke en Marjolein.
Ondertussen hoor ik geiten jammeren. Ik ga over drie kwartier eten en op tijd mijn mandje in.
Na 3 dagen reizen, begint de PUMmissie morgen echt.
(ivm slechte internetverbinding komen de foto's op een later moment).

1. Willy Bakker:
    23 november 2022
    Wat een reis... klasse dat je dat hebt volbracht.
    Slaap lekker en tot morgen
  2. Bas Koomans:
    23 november 2022
    En dat was nog maar de aanreis! Wat is nou precies de opdracht? Sorry, ik ben niet bekend met de ‘opdrachtgever’.
  3. Sjoerd:
    23 november 2022
    PUM Senior Experts Netherlands is gelieerd aan het ministerie van Buitenlandse Zaken (en VNO-NCW). Senior experts worden uitgezonden naar landen waar het MKB (en verwante sectoren) om ondersteuning heeft gevraagd. In dit geval een HBO-opleidingsinstituut in Arua (NW Uganda). De directeur loopt vast met zijn 'droombeeld' van het instituut en wat zijn staf/docenten willen. Een SWOT-analyse kan dan een middel zijn om weer zicht te krijgen op de kansen en bedreigingen. Daarmee ga ik de mannen en vrouwen helpen. En ondertussen vragen stellen over inclusie en diversiteit en niet te vergeten de duurzaamheid. Allemaal op vrijwillige basis. Veel praten en luisteren en volgende week de training verzorgen.
  4. Marty:
    23 november 2022
    Wat een ervaring Sjoerd!! Ik ben nu inmiddels wel benieuwd naar het St John’s college!
  5. Cees:
    23 november 2022
    Succes met je missie, Sjoerd. Wat een ervaringen weer!
    Toch wel anders dan Schotland.