Muziek raakt je

18 oktober 2023 - Gyumri, Armenië

Zondag 15 oktober: na het ontbijt met de bus naar Charents Arch. De zon schijnt en zorgt voor een prachtig uitzicht op de Ararat. Dat levert mooie plaatjes op en ook herinneringen aan het tournee met Slavuj in 2019. We rijden door naar Geghart Klooster en zingen (spontaan) een religieus lied (Amen hajr soerph).
We lunchen in Garni en maken een wandeling naar de '12 symfoniën' en bezoeken de oude tempel. En zingen nogmaals, maar nu met een groep jongeren. Terug in het hotel hebben we nog een repetitie. Ik ga euro's wisselen voor de hele week (het budget voor het tournee is € 23.000). Euro's  in porties wisselen in Drams. Penningmeestertaakje.

Maandag 16 oktober: Joost is jarig en we versieren het hotel voor hem. 's Ochtends is vrije tijd. Marco en ik gaan naar de cascade en gaan op jacht naar geo-caches. Lunchen met Dominique (zus van Marjolein). Omkleden en wandelen met 36 mensen naar de Babajanjan Concertzaal. Een grote zaal met groot podium met professionele belichting en audio. Na een doorloop en Italianen hebben we een concert voor een volle zaal. Alle liederen komen over, we hebben contact met het publiek en hebben plezier. Toegift "Amsterdamse grachten", 4 stemmig gezongen en begeleid door het orkestje.
Aan het eind mag ik het publiek toespreken in het Armeens. Dat wordt op prijs gesteld. In de aankondiging daarvan wordt verteld dat ik 3 dagen eerder de Mt Aragats heb beklommen.
De Nederlandse consul spreekt ons toe. We besluiten de dag met een diner in restaurant Maymig. De kop is er af!

Dinsdag 17 oktober: Nina is jarig. Zingen bij het ontbijt. De 5 tenoren oefenen een lied op onze (Marco en mijn) kamer. Een Armeens lied (Bari Aragil); thuis de gitaarbegeleiding uitgezocht.
We gaan met de hele groep naar het Genocide Memorial en leggen in stilte bloemen bij de eeuwige vlam.
Het bezoek maakt weer een enorme indruk op iedereen.
Met de bus naar Khor Virap en een lunch in Noravank. Op de grens met Iran en Turkije. Geel gebied volgens de reisapp van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De omgeving is werkelijk fantastisch. De geologen onder de koorleden halen hun hart op. Ook vogelliefhebbers komen aan hun trekken (grote rotsklever gespot en gehoord, evenals de lammergier en vale gier). Een wijnproeverij en aansluitend een diner in de open lucht. De 5 tenoren zingen hun lied voor jarige Nina.......Daarna in het donker terug naar Yerevan (2 uur rijden). Overleg met het bestuur, wisselen bij de bank en nog even op het terras de dag afsluiten.

Woensdag 18 oktober: vroeg koffers pakken, ontbijten en de bus in. Richting Gyumri. Een heel andere stad. In het noordwesten van Armenië. Vrijwel alleen laagbouw en een oud centrum met veel monumentale bouw. We bezoeken het historisch museum, zingen een paar liederen en checken in bij 2 hotels. Daarna snel naar de concertzaal. Een grote muziekschool met een zaal voor 150 bezoekers. Omkleden, Italianen en om 18:30 uur begint het concert. Morgen schrijf ik verder over dit concert. Het is nu 00:20 uur en mijn ogen vallen dicht. Ook de foto's komen morgen.

1. Robert Okhuysen:
    Mooi Sjoerd, dank.
  2. Peter:
    Wat een belevenissen Sjoerd. Heel bijzonder!🤗
  3. Hannie de Buin:
    19 oktober 2023
    Ik kan me voorstellen dat je in de ban van dit land bent geraakt; wat een landschap en indrukwekkende geschiedenis!
  4. Ally:
    19 oktober 2023
    Wat een prachtig tournee in een prachtig landschap met mooie mensen.
  5. Bas Koomans:
    19 oktober 2023
    Jaloers op je reiservaringen! Moet misschien toch ook gaan zingen? Wie Italianen zijn weet ik maar wat het is?