Na de nacht.....

12 oktober 2023 - Hnaberd, Armenië

Een reis van 14:00 tot 04:00 de volgende morgen. Applaus voor de captain voor de geslaagde landing op het vliegveld Zvartnots Yerevan zorgt voor een bijzonder welkom. Het blijft toch een beetje vreemd om te klappen....... Snel door de douane, ook de koffer is meegekomen. Even een nieuwe simkaart voor onbeperkt internet (4500 dram = € 10,70) en ik kan het thuisfront laten weten dat alles OK is.
Hakob staat mij op te wachten. Een warm weerzien midden in de nacht, het vriest licht. We stappen in zijn oude Lada 2107 en rijden de stad uit. Even wennen aan een auto met 3 werkende versnellingen en slechts 1 stadslichtje. Een rit van 2 uur brengt ons door de bergen van Armenië. Geen straatverlichting en geen vangrails. Sporadisch een stuk weg zonder kuilen en gaten. We maken één keer een tussenstop om gas te tanken (€ 0,35 per liter). Hakob maakt er een gewoonte van om op de middenstreep te rijden en vertelt langs zijn neus weg dat hij voor het eerst in het donker in de auto rijdt. Ik blijf klaar wakker......We rijden door dorpen die alleen worden bewoond door Koerden. Langzaam komt de zon op en worden de contouren van de bergen helder. Ook de toppen van Mount Aragats lijken ineens dichtbij. ( Aragats = de zetel van God). Om 7 uur komen we tot stilstand bij zijn huis in Hnaberd. Het is adembenemend stil en mooi. In huis is het net boven het vriespunt. Met een aantal kledinglaagjes en een vest van wolvenvacht kruip ik nog even een paar uur onder een paar dekens. Om 10:00 uur wordt ik wakker. Een stralende zon en een kleine straalkachel zorgen voor 10 graden! Mooie start van de dag. Hakob slaapt nog; ik ga de omgeving verkennen op 2092 meter hoogte.
Foto's uploaden lukt nog niet zo goed. Dat komt later wel.

1. Luc soutaer:
    12 oktober 2023
    Wens je een mooi avontuurlijke reis. Het eerste verslagje was al eentje waar ik in fantasie meereed in de Lada. De foto van de wolvenjas is prachtig.
  2. Rutger Arends:
    12 oktober 2023
    Wow. Wat een reis al.
    Klinkt super spannend. En best zwaar .
    Maar wel erg gaaf!!!
    Hoor graag verder.