Aan het werk

24 november 2022 - Arua, Oeganda

Sunday Asau belt om 6:30 uur. Eerste interview is om 8 uur. Dus in a hurry wassen, aankleden, ontbijten en in de auto naar Arua. Wat een lawaai: brommertjes, motoren (border-border), rijen met wandelende mensen, veel lawaai en smog van de uitlaatgassen. Voorzichtig laveren langs alle gaten in het wegdek. Welkom in Afrika:-) Even mijn Westerse blik opzij zetten. In de loop van de dag verschillende gesprekken met samenwerkingspartners, stakeholders en gemeentefunctionarissen van St Johns College. Een en al vriendelijkheid en bereid om vragen te beantwoorden. Gemeenschappelijk hebben alle geïnterviewden dat zij het belang van skilling groot vinden. Beroepsvaardigheden (carpentry, tailoring, joinery, garment cuttering etc) en daarnaast social skills leren. Het privaat initiatief van Sunday wordt hoog gewaardeerd. Zijn staf is ook goed geschoold om jonge mensen op te leiden. Gemeentelijke officers (educational officers en inspectors) bevestigen dat ook. Van regeringszijde wordt wel geïnvesteerd maar te weinig. De groei en innovatie komt van NGO's zoals Sunday. Die steken hun nek uit en nemen zakelijke risico's in het land met meer dan 40 miljoen inwoners. Tijdens de lunch krijg ik een lesje geschiedenis van Madira Davidson. Zijn familie is 'royal' en hij is een vooraanstaande van de tribe en heeft grond. Sinds 1680 (nog voor de Engelse overheersing dus) heeft zijn familie veel in de melk te brokkelen. En dat maakt hij mij ook duidelijk. Hij is ook chairman van de board van St Johns College. Een bijzondere man. Nazaat van een stamhoofd.........
Na de lunch vertrouwt Sunday mij zijn plannen toe voor uitbreiding van zijn school. Tekeningen en begrotingen komen te voor schijn. Of ik (lees PUM) hem kan helpen aan fondsen? Ik vertel hem dat PUM geen geld meeneemt maar wel kan helpen met het zoeken van fondsen in Uganda. Zaterdag gaan we het kavel bekijken.
In de middag nog een gesprek met een onderwijsinspecteur (3 inspecteurs op 160 scholen; primary, secondary en tertiair). Heel hard werken en weinig faciliteiten. De dag sluiten we af met het bijwonen van een training voor 'entrepreneurs'. 15 mannen/vrouwen vertellen over hun business.
Tijdens mijn verblijf in de stad valt mij op dat er veel militairen zijn (met automatische geweren). Ook in de openbare bussen en op straat. Ook mijn hotel wordt bewaakt door een guard met automatisch geweer.
In de avond gegeten en met 6 Ugandezen gekeken naar de voetbalwedstrijd Portugal-Ghana. Knap (van Ghana).
Morgen vervolggesprekken, bezoeken van de school en ontmoeting met docenten. In de avond te gast bij Sunday thuis (pannenkoeken bakken).
Wordt vervolgd.

1. Cees:
    24 november 2022
    Leuk, om jou als enige blanke tussen al die donkere mensen te zien zitten, Sjoerd. Het zal wennen zijn in zo'n Afrikaans land. Je geeft mooie verslagen van je doen en laten. Interessant.
  2. Marjolein:
    25 november 2022
    Wat een productieve dag had je !