Culturele dag (2)

17 oktober 2021 - Florence, Italië

Na een onrustige nacht (de protesten van de Florentijnen tegen de greenpass gaan ‘s nachts ook door) wandel ik in de vroege ochtend door de Giardino Bardini (17e eeuwse villa met tuinen en museums) en Giardino di Boboli. Een monumentale tuin met cipressenlanen, fonteinen en beelden. Even weg van het lawaai van de stad; een plek om op adem te komen. Ik wandel langs (een copie van) Michelangelo’s David in restauratie en kom bij de enige Romaanse kerk van Florence: San Miniato al Monte. Hoog gelegen met een mooi uitzicht over de stad Florence. De kerk is versierd met geometrische patronen van polychroom marmer. Ik woon de ochtendmis bij en ontvang de zegen. En deze keer geen fouten:-) Marjolein bedankt voor de wijze lessen en heldere instructies.

Terug naar de Arno en op zoek naar de San Croce, een 14e eeuwse Franciscaanse kerk. Mooie grafmonumenten en fresco’s. En via de kloostergang naar de Pazzi kapel (ontwerp van Brunelleschi). Daar krijg ik een stempel in mijn Credenziale.

Een lunch in de stralende zon (het is midden op de dag rond de 20 graden) met een heerlijk glas rosé. De mensenstroom komt op gang en binnen de kortste keren zijn alle straten (via’s) naar de vele historische gebouwen overvol. Ik scoor nog gauw een paar kadootjes en ga terug naar Hostel Santa Monaca. 12 km gewandeld. Cultureel even verzadigd voor dit moment. Ik check mijn fiets en bagage voor de etappe van morgen: Terranuova Bracciolini. Even een stukje door de Chianti streek. De weersverwachtingen zijn goed voor de komende dagen. Het lucht op om de stad achter mij te laten.

Elke dag hebben Marjolein en ik even contact. Vandaag heeft ze een pittige fietsdag. De accu van haar Koga fiets is niet helemaal opgeladen……Maar die ervaring beschrijft zij in haar eigen reisblog.

1. Elisabeth:
    17 oktober 2021
    Je maakt er een hele mooie reis van Sjoerd en je kan er heel aansprekend over schrijven!
    Geniet van al het moois, het mooie weer en de Italiaanse lekkernijen. Adriaan vraagt zich af of je Italiaans spreekt?
  2. Sjoerd:
    17 oktober 2021
    Duo Lingo heeft mij veel geleerd in de afgelopen 10 maanden. En als je in Georgie kunt overleven, dan lukt Italië ook wel:-) Ook met op afstand inschakelen van schoonzoon Abel (taalexpert) en Google Translate kom ik een eind.
  3. Marjolein:
    Je foto’s zijn prachtig. Wat is dat grote hoofd (beeld)? Intrigerend !
  4. Willy Bakker:
    17 oktober 2021
    Dank voor je wandeldagverslag.'t is meegenieten hoor.
    Geniet morgen van de streek waardoor je fietst
  5. Boudewijn:
    17 oktober 2021
    Sjoerd, Ik ben het met bovenstaande reactie helemaal eens. Je kan een prachtige beschrijving maken van al hetgeen je ziet en ervaart. En je krijgt soms het gevoel dat je het zelf meemaakt. Wij zijn er een paar jaar geleden ook geweest en het is inderdaad allemaal heel erg mooi maar het kan soms ook genoeg zijn. Gelukkig heb je dan mooie terrasjes waar je het even kan laten bezinken. Kijk uit naar het vervolg.
  6. Erik:
    Mooie tocht morgen!
  7. Peter:
    18 oktober 2021
    Prachtig Sjoerd.
  8. Akky:
    Geweldig en indrukwekkend, vaak voelt het alsof ik naast je loop.
  9. Ronald:
    18 oktober 2021
    Prachtige foto’s, herkenpare plekken, ik hou er een gevoel van heimwee aan over!