Kustroute naar het uiterste noorden van Schotland

30 juni 2022 - Mey, Verenigd Koninkrijk

Gisteravond op tijd onze daktent opgezocht en al vroeg onder zeil. En vanmorgen vroeg wakker gezongen door een koortje van zanglijsters. Het was droog dus na een snelle koffie alles inpakken en hup in de auto 300 km naar het noorden. In Aviemore genoten van een heerlijk Schots ontbijtje. Aan de koffie merken we hoe verwend wij in NL zijn met onze espressomachine. We kiezen voor de kustroute en hebben daar geen spijt van. Achter elke bocht komt weer een nieuw perspectief tevoorschijn. Maar ook een dode vos en 2 dode edelherten. We rijden door en langs Cairngorms National Park en door mooie (maar ook onbewoonde dorpjes). Veel grootschalige landbouw en ontelbare hoeveelheden schapen. Onderweg brengen we een bezoek aan Dunrobin Castle in Golspie en weten nu bijna alles van de Sutherland:-) We zien voor ons hoe Josephine Rombouts in deze omgeving werkt dankzij de boeken die zij schreef over haar belevenissen als housekeeper/personal assistant op Cliffrock Castle (eiland Sky).
Halverwege de middag komen we aan in Mey in de Schotse Hooglanden. 9,6 mijl ten wensten van John o’ Groats en 1/2 mijl ten zuidoosten van het Loch van Mey. Op 58.63751 Noorderbreedte. Een mooie B&B van gastvrije Graeme and Eilean Connelly. Uitzicht op heuvels met prachtige avondkleuren en natuurlijk ook schapen. We houden het gelukkig droog en na het avondeten in Hotel Northern Sands (Dunnet) pakken we elk onze 4 fietstassen voor het volgende avontuur: woensdagmorgen fietsen naar Scrabster om de Ferry te halen die ons in anderhalf uur naar Stromness brengt. Even 10 dagen geen auto rijden maar fietsen. Benieuwd hoe ons dat bevalt……

1. Carla Mastbroek en Marco Daane:
    29 juni 2022
    Wat een mooie tocht door de Schotse hooglanden! Geweldig om jullie stralende gezichten op de foto’s te zien. Ook leuk om voor ons bekende plaatsen terug te zien. Zo bezochten wij regelmatig Golspie. We duimen dat de overstap van auto naar fiets bevalt. Vandaag voor jullie de overtocht van Scrabster naar Stromness. We duimen voor goed fietsweer! Heel veel plezier!