Staffa

Marjolein schrijft:

Staffa

Schotland 2022 26 JUN 2022 - 25 JUL 2022

woensdag 20 juli 2022, Argyll and Bute, Verenigd Koninkrijk

Het was heel leuk om met Paul en Sjoerd samen onze twee liederen te doen voor aanvang van de morning-service. We stonden boven bij de piano, onzichtbaar voor de overige mensen; dus het geluid kwam ‘zomaar’ ‘ergens’ vandaan.
De taak  gaat in rap tempo. Ieder doet n onderdeel - het is al routine. Het steekt niet meer dat de taken nogal wat verschillen in zwaarte en beleving en de wc’s onderaan staan in rangorde.
We drukken ons van het ochtendprogramma en gaan heerlijk shoppen in t winkeltje. Nou eens rustig de tijd om alles te bekijken.
Na onze boterhammen lopend naar de pier… we gaan naar Staffa ! Zeer op verheugd!
Staffa is een granieten rotsblok oprijzend uit de zee, na vulkaanuitbarstingen lang geleden. Door de tijd van afkoeling zijn er bepaalde patronen zichtbaar in het graniet. Als met blokken gebouwd. Er is ook een grot (Fingal’s Cave) als een soort hoge kerkzaal.
Het bootje haalt nog mensen uit Finnphort/ Mull op en volgestouwd gaan we op weg. We varen langs seals vlak bij North Bay waar we hebben gezwommen van de week. Ook veel aalscholvers en zeekoeten te zien. Het schommelt behoorlijk- ik geniet. Helaas geen whales  of dolfijnen ; die zijn er wel regelmatig.
Op Staffa komen we voor de Puffins: papegaaiduikers. Er zitten 600 paren. Dus klimmen van de pier de hoge kliffen op. En ja….! Honderden op een steile klif en het gras erboven. Liggend boven de klif zijn ze heel goed te zien! Vooral het wegvliegen/duiken en het weer landen is heel leuk. En als er een meeuw langsvliegt gaan ze allen in een grote duikvlucht cirkelend boven de zee. Een prachtgezicht !
Erna terug afdalen langs het moeilijk begaanbare rotspad en nog zijwaarts gelopen over de zwarte basaltblokken; vlak naast de golven; vasthoudend aan een touw vastgespijkerd tegen de rotsen. Ik klim door tot de Cave. Helaas geen tijd meer om er nog meer in af te dalen; de akoestiek schijnt bijzonder te zijn. Ik moet me terughaasten, klauterend, om het bootje terug te halen.
Helemaal blij en tevreden teruggevaren. De zee is nu onstuimiger en we schommelen hoog en diep tussen de golven.
Na het eten rozig en toch nog de ‘open mic’ avond meegedaan en de service. Direct dóór naar bed. Prachtdag !

Sjoerd schrijft:
woensdag tijd om samen te shoppen en van de rust van Iona genieten. De indrukken van de vele gesprekken en vieringen moeten ook verwerkt worden. Na de lunch vertrekken we met een volle boot naar Staffa. Een klein eiland op bijna een uur varen. We spotten nog een paar zeehonden onderweg en kunnen er vlakbij komen. We klimmen omhoog en zien een prachtig schouwspel van puffins. Ze komen en gaan. Wat een vrolijk gezicht. Geboeid door de snelheid en de kleuren van deze vrolijk vogels. Marjolein klautert nog even naar Fingal’s Cave. Voordat we het weten zijn we weer terug op Iona. Na het eten worden - op verzoek van Paul - onze liederen opgenomen.
Het avond programma vermeldt ‘open Mic’. Bonte avond met ruimte voor liederen, verhalen, grappen. Wij doen ook mee en krijgen de zaal mee met het kleine cafe aan de haven. We sluiten de avond af met een mooie dienst.
Donderdag na het ontbijt om 9 uur een kerkdienst. En daarna de gebruikelijke huishoudelijke taken in de Abbey. We raken er inmiddels helemaal aan gewend.
Daarna een paar uur Our Psalms. Creatief bezig met psalmen. In de middag tijd om terug te blikken op de week. Vanavond ‘Closing reflections’.
* mooie kerkdiensten:afwisselend, veel interactie met de andere kerkgangers, meer betrokken bij de dienst. Minder voorganger-geleid. Spreekt mij aan.
* wat zijn de Iona liederen van John Bell en Graham toch rijk aan mooie melodieën en teksten.
* de week is een warme douche van begin tot het einde. Veel herkenning van de sfeer op de camino. Contact en verbinding met de andere 30 deelnemers van deze week.
* Thema ‘Time and space’ geeft tijd en ruimte voor gebed en reflectie!
* af en toe stilstaan en stilzitten is voor mij belangrijk. Deze week was een leerproces:-)
Tijd om het glas te heffen op de jarige Arie Molendijk (18 juli).

1. Willy Bakker:
    21 juli 2022
    Wat een heerkijke dag met weer prachtige foto's vande puffins en .spannend hoe Marjolein terug glibberde over het smalle pad om de boot te halen.Crea metpsalmen? Hoe ging dat? Musiceren met de organist of pianist, geweldig. Genieten!