Off en on the road pelgrimeren…..

19 juli 2022 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Marjolein schrijft: Gescheiden wegen

dinsdag 19 juli 2022,

Bij de service vandaag staat het me tegen dat ik al dagenlang in elke zin ‘Jesus’ hoor. Mij ook iets te pathetisch (gisteren). En dat dan ineens in de lezing (bruiloft v Kanaän) consequent wordt gesproken over ‘the Mother of Jezus’ - die vrouw heeft een naam hoor ! En ze zijn oecumenisch maar er is geen spoor van Maria te vinden. Wat nou ! Hannie ontdekte in een kapelletje een Afrikaans beeldje van n moeder met kind, maar er staat een andere naam bij. Ik kom ineens in opstand en heb er even geen zin meer in.
De anderen gaan de ‘off-road pelgrimage’ doen; ik denk: teveel voor m’n knieën en doe een ‘on-road’ wandeling vanaf de Nunnery ruïne tot de Abby. Met nog 5 andere leden van de groep. Maar gids Karen maakt er iets moois van en vertelt veel leuke en nieuwe informatie; over de Nunnery, het leven op het eiland in verschillende tijden en ook hoe het nu is. Dus: de lagere school met 17 leerlingen van 3-12 jaar. Daarna moet je naar Oban (doordeweeks intern). De watervoorziening, de huisvestingsproblemen, de moeite om het eiland zijn sfeer te laten behouden. In de ruïne van de Nunnery zijn voor-christelijke dingen te zien. We zitten er en lezen een gedicht wat me aanspreekt. Ook fijn om met de praktische kanten bezig te zijn, en nu eens van de vrouwen- kant in dit hele verhaal. De nonnen hebben 350 jaar goed gedraaid hier. De broeders waren teruggetrokken in de Abby; zij (de dames) stonden dichter bij het dorp en z’n bewoners en vingen de pelgrims op.
Alles hield op bij de reformatie. Abby en Nunnery konden hun biezen pakken.
Bij de well (natuurlijk zoet water) voor de Abby leest Karen een ode aan het water voor.
Ik eet m’n lunch op n bankje er vlak naast. Deze wandeling met Karen deed me goed.
s Middags fiets ik naar de west- baai. Het regent nu af en toe. Mooi vergezicht: aan de overkant ligt Canada ! Er schreeuwen meeuwen en scholeksters. Kom ik te dicht bij hun nesten ?
Ik neem een paar mooi getinte stenen mee en fiets terug.
Vanavond zullen we weer met de Heemstede Ionagroep bij elkaar komen én zullen we onze 2 liedjes voor woe ochtend oefenen met Paul.

Sjoerd schrijft:
Vandaag een pelgrimage over het eiland. Tracy leidt ons naar plekken met een (historische) betekenis en leest gedichten voor. We zingen liederen en lopen weer verder. Na een paar uur wandelen komen we aan bij Columba’s Bay. Een prachtig strand met evenzo mooie kiezels. Ook daar zingen we en krijgen een tekst om over na te denken. Het begint inmiddels te regenen en we helpen elkaar over glibberige paadjes en met klauterpartijen weer op de terugweg. Tijdens een stop krijgen we thee en Engelse koek. Aan het einde van de middag zijn we weer terug in de Abbey. De avonddienst staat in het teken van Healing. Een indrukwekkende vi

Plaats een reactie

Jouw naam:

Jouw reactie:

1. Marjolein:
    19 juli 2022
    Mijn foto’s morgen ?
  2. Frida:
    20 juli 2022
    Ja Marjolein. Wat kan ik me jouw gevoel voorstellen. Ik krijg het al benauwd als ik je verhaal lees.
  3. Philie:
    20 juli 2022
    Vooral je gevoel volgen, Marjolein!