De Apennijnen in

13 oktober 2021 - Monghidoro, Italië

7:30 uur wakker. Van Ine Hensbergen (en Hans) krijg ik een berichtje dat zij ook in Bologna zijn en vandaag weer naar Heemstede teruggaan. Ontbijten in een bar om de hoek. De bareigenaar verklaart mij ‘knettergek’ omdat ik naar Rome fiets. Of dat slaat op de bestemming of het vervoermiddel of mij, weet ik niet.  Leuke opsteker om de dag mee te beginnen. Om 9:30 uur sta ik onder de Middeleeuwse Torens in hartje Bologna. Fietsen door een drukke stad betekent ‘koppie d’r bij houden’. Chauffeurs van bussen, vrachtwagens en auto’s zien minder vaak fietsers in het verkeer dan in NL. Ik zit er veel tussenin en ben blij dat ik om 10:15 uur de stad achter mij kan laten. Ik volg de della Futa van Toscana en volg het glooiende landschap. Koffiestop in Pianoro Vecchio. Verder door het dal van de Savena ga ik de Apennijnen in. Onderweg in gesprek met een Italiaan die mij een dringend reisadvies geeft. Ik besluit mij toch maar te houden aan Reitsma’s Route naar Rome. En die heeft een pittige klim naar 950 m in petto voor mij. Even flink afzien naar de top en het uitzicht wordt beloond:-). Toch begrijp ik het advies van de Italiaan……

Ik bezoek het Sanctuario Madonna dei Boschi (Franciscaanse broeders van de Onbevlekte Ontvangenis). Geen broeder te zien maar wel een kaars aangestoken in het mooie kerkje.
Tegen 14:30 uur kom ik aan bij de fraai gelegen BnB Antica Frontiera. Tijd voor een versnapering, douchen, chillen en lezen. De gastheer laat mij Italiaanse wijn proeven. De gastvrouw zorgt voor een rijk gevuld diner met uitsluitend ingrediënten uit geheel Italië.
Ik laat het mij heerlijk smaken (inclusief een glas grappa).

52 km gefietst met veel stijgmeters. De kop is er af. Op tijd slapen vanavond

1. Annelies:
    Nú al jaloers op je!!
    Geniet ervan!
  2. Marjolein:
    Oh mooie foto’s !
  3. Willy Bakker:
    13 oktober 2021
    Knap van je om toch de gekozen route te volgen.
    Heerlijk dat je zo verwend wordt in de B& B
  4. Luc soutaer:
    Geniet van elke minuut Sjoerd 👍🏽👍🏽
  5. Martijn:
    Veel plezier sjoerd!
  6. Akky:
    14 oktober 2021
    Heel veel succes en geniet o.a. van alle mooie vergezichten in dit land.
  7. Erik:
    14 oktober 2021
    Lekker daar hoor! En bevalt de fiets?
  8. Carla Mastbroek en Marco Daane:
    14 oktober 2021
    Wat een fijne 1e dag nadat je de grote stad achter je liet! De foto’s spreken voor zich. Op Google Maps zoek ik de stops op waar je langs komt. Leuk! Veelbelovend begin!