Frisse dag

7 juli 2022 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

We ontbijten in de kroeg in Kirkwall. En dat betekent een full-scottish breakfast met bacon, gegrilde tomaten, worstjes, gebakken ei, champignons en toast. Dat blijft wel een paar uur hangen. Met de ferry naar Shapinsay. Het is ongeveer 10 graden en ik merk dat 3 laagjes bovenkleding niet comfortabel voelt. Op het eiland fietsen we 25 kilometer. Tussen de koeien, schapen, wulpen, scholeksters en maaiende boeren. Het landschap brengt rust in mijn hoofd. Geuren, kleuren en geluiden roepen herinneringen op aan de vele logeerpartijen bij mijn pake en beppe en andere familie in Nes en Ternaard.

We staan op het strand aan het uiterste puntje van het eiland. Stilte en vogels omringen ons.
Het is inmiddels 11 graden en de wind is gemeen koud.
Fietsen naar de haven en halen koffie in de enige winkel van het eiland Thomas Sinclair en kijken naar 3 zeehonden (waarvan 1 silver seal).
Terug naar Kirkwall. Toch maar een extra vest gekocht want we blijven nog een paar weken in Schotland:-) Warme chocolademelk bij een hippe tent ‘twenty 2’ helpt ook goed.
Nu chillen in de jeugdherberg; lezen; blog bijhouden; eten en gezellig met andere gasten.
Morgen de laatste dag op de Orkney Islands. Italian Chapel en Churchill Barriers staan op het programma. 40 kilometer fietsen en dan met de ferry naar John o’Groats (Jan de Groot?).

Bedenk mij nu dat de Orkney Islands voor archeologen een ware ‘snoepwinkel’ moet zijn.