Stormachtig afscheid van de Orkney Islands

8 juli 2022 - Castletown, Verenigd Koninkrijk

We ontbijten om 8:45 uur in een hippe tent in Kirkwall. Geen wifi, geen full Scottish breakfast maar naar keuze andere heerlijke ontbijtgerechten. In de regen vervolgen we onze weg naar het zuiden (het is 10 graden) en komen aan bij de 5 Churchill Barriers. Rotsblokken en scheepswrakken bedoeld om de Engelse vloot te beschermen. Een Duitse onderzeeboot weet desondanks een schip te torpederen (met 834 doden tot gevolg). Waarna Churchill opdracht gaf om de haven hermetisch af te sluiten voor de vijand. De rotsblokken en scheepswrakken houden de herinnering levend. We bezoeken ook de Italian Chappel, een kapel gebouwd door Italiaanse krijgsgevangenen in de Tweede Wereldoorlog.
Met windkracht 6 fietsen we over smalle dijkjes langs de rotsblokken en komen aan in St Margarets Hope. Een mooie plek voor een uitgebreide lunch. Daarna is het hard werken op de fiets verder naar het zuiden. We drinken nog thee met carrot cake in Kerries Bistro en fietsen met tegenwind naar de haven in Burwick. Een uitgestorven havenplaatsje zonder voorzieningen. De wind trekt verder aan en we gaan aan boord met nog zo’n 100 passagiers. Onze fietsen worden stevig vastgesjord. Niet alle stoelen zijn ontdaan van de resten van zeeziekte:-) . Na 15 minuten varen blijkt het schip speelbal te zijn van de wind en de golven. We maken smakken op de golven en gegil alom. We houden ons stevig vast en kijken al vast naar de netten met reddingsvesten. Wat een zee!!!!
Een dame naast mij zegt ‘you have to pay extra for this’. Humor:-)
Na 45 minuten hoog/laag/heen en weer op de golven, bereiken we John O’Groats. Blij dat we weer vaste grond onder de voeten hebben. Een fietstocht van een half uur wordt gauw 1 uur en 15 minuten door de harde tegenwind. We komen aan in Mey en binden de fietsen achterop de auto. Na een korte rit naar Casteltown worden we verwelkomd door gastheer Andrew van Greenland House.
Douchen, chillen en genieten van een Adventure maaltijd. Einde van een avontuurlijke dag maar ook einde aan 10 dagen door de Orkney Islands. 62 kilometer gefietst waarvan de laatste 5 km met een lege accu.
John O’Groats: the most northerly point in the UK.
Carla en Marco, dank voor jullie wijze reisadviezen. Een onvergetelijk verblijf in deze prachtige ongerepte natuur.

Morgen met de auto verder: Ullapool.

1. Bas Koomans:
    9 juli 2022
    Me even door de reisverslagen gelezen! Respect voor jullie doorzettingsvermogen; met al die tegenwind! Veel wijdse plaatjes! Geniet er verder van 🍺