Frisse etappe met veel vaart

14 oktober 2021 - San Piero a Sieve, Italië

Na een overheerlijk ontbijt en een hartelijk afscheid van Silvana en Claudio pak ik de route weer op. Met hulp van de navigatieapps Pocket Earth en Map Out (met daarin de gedownloade gps-tracks) weet ik wat mij te wachten staat….En dat is vanaf het begin KLIMMEN. Met een temperatuur van 5 graden ploeter ik langzaam de berg op. De uitzichten zijn gelukkig ademloos. Ik raak steeds meer gewend aan rijden op de spiegel wanneer ik achteropkomende verkeer hoor. Om 10:15 uur ga ik over de Passo della Raticosa op 968 m en om 11:00 uur de Passo della Futa op 903 m hoogte. Tijd voor koffie! In de bossen is de jacht op wilde zwijnen volop aan de gang en ook mannen met stokken en manden lopen rond (op zoek naar truffels). Overal om mij heen op deze hoogte roofvogels. Ik zoef de berg ook weer af en dat gaat lekker (met de handen aan de remmen). Met gemiddeld 45 km per uur kom ik in het dal in de buurt van Lago di Balancino. Lanen met alleen maar Cipressen. Prachtig. Tijdens een pauze op een weide in de zon gelegen en even mijn ogen dichtgedaan.
Daarna door naar San Piero a Sieve op 240 meter. Lunch met pasta en daarna door naar een camping. Een kleine stacaravan met veranda is het onderdak voor de komende nacht. De fiets staat inmiddels aan de oplader. Camping-eten, contact met andere reizigers en daarna op tijd slapen. Morgen naar Florence!

1. Bas Koomans:
    14 oktober 2021
    Je weet me weer te verbazen! Helemaal alleen op de fiets opreis? Gestoord; òf dapper òf avontuurlijk! Iig niet mijn ding maar ik ben er van overtuigd dat jij er van geniet. Ik volg je avontuur! Succes 🍻
  2. Marjolein:
    14 oktober 2021
    Wat n mooie slaapplek Sjoerd !
    Ik ben inmiddels in Pisa aangekomen
    En breng daar morgen mijn dag door
  3. Anja:
    14 oktober 2021
    Wauw Sjoerd , het is volgens mij behoorlijk pittig, maar wat een avontuur! Op naar Florence! Ciao!
  4. Henny:
    14 oktober 2021
    De Apennijnen achter je gelaten👍Een hele klim! Vond het met de auto met caravan al heel wat laat staan met de fiets! En nu richting Florence. Schitterde stad! Geniet ervan. Groet Henny
  5. Maarten Hartsuijker:
    14 oktober 2021
    Mooi land met prachtige vergezichten, maar geen makkelijk fietsland. Al tunnels tegen gekomen?
    Op naar Florence. Mooie tocht verder.
  6. Sjoerd:
    19 oktober 2021
    Gisteren de eerste tunnel 115 m.
  7. Liek:
    Genieten pa!! Trots en blij 😘
  8. Peter:
    14 oktober 2021
    Prachtige foto's met heldere luchten.
    Florence is ook heel mooi. Geniet ervan.
  9. Wil B:
    14 oktober 2021
    Wat fiets jij door een schitterende natuur.Zo mooi als je 't beschrijft. Hoog of laag, je gaat er goed tegen aan, vooral even de rust onderweg. Ik geniet van je verhaal.
  10. Akky:
    15 oktober 2021
    Prachtige foto's en een reisverhaal waarin je heel veel beschrijft.
    Pas goed op jezelf !
  11. Annelies Ebbink:
    15 oktober 2021
    Heerlijk om je verhalen weer te lezen. Dank je wel, dat we mee mogen genieten. Groetjes Annelies
  12. Caroline Sprengers:
    19 oktober 2021
    Ach wat leuk: san Piero a Sieve. Ooit gecampeerd, zeker 35 jaar geleden. Zo mooi daar: toen al ;-)
  13. Maarten Hartsuijker:
    19 oktober 2021
    Het was in 1998 dat Ineke en ik op de fiets richting Rome waren. Langs het Comomeer werden we geconfronteerd met tunnels, de langste 2,2 km met nauwelijks verlichting. De routebeschrijving gaf aan dat fietsers er doorheen konden. Ik weet nog dat we ernstig getwijfeld hebben. Bij gebrek aan een alternatief uiteindelijk toch gegaan. Het is inmiddels ruim 20 jaar terug. Ik hoop dat de veiligheid voor fietsers in Italië een grotere prioriteit heeft gekregen, maar je verslag lezend is voorzichtigheid nog altijd geboden.