Van de regen in de storm

6 juli 2022 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

De gedachte valt binnen dat Vikingen deze reis toch wel - ongewild - de rode draad vormen. Overal waar wij komen op de Orkney’s hebben zij hun stempel gezet (ook vaak met geweld). Ook Lindisfarne en Iona dragen de sporen van een - meest gewelddadig - verleden met Vikingen.

Dinsdag 5 juli fietsen we naar Cottascarth Birdspotting Place. Daar zou misschien wel eens een blauwe kiekendief gespot kunnen worden, volgens onze host Ray. Professionele spotters met mega-telelenzen treffen we aan op een uitzichtpunt. Ze houden het na een uurtje voor gezien. En dan…….vanuit de baai zien we een kiekendief aankomen vliegen en zich nestelen op de helling.  En later nog een! Toch mooi zo’n Hen Harrier.

We fietsen een uurtje door en komen in Evie. De eerste plaats sinds 5 dagen waar we koffie kunnen drinken. De eigenaar haalt speciaal voor ons (en komende klandizie) terrasmeubilair tevoorschijn. Via Dounby fietsen we weer terug naar Harray. We realiseren ons dat het de eerste dag is (sinds 5 dagen) dat het langer dan 5 uur droog is:-)
Shona heeft onze was gedaan. ‘s Avonds fietsen we nog naar het Merkister Hotel voor een lekkere dag hap: fish & chips (Marjolein kiest voor curry).
In de nacht wakkert de storm aan tot windkracht 8 en horen/zien we de regen horizontaal langskomen. Na het ontbijt horen we dat de ferry naar de vaste wal is vastgelopen en is teruggekeerd naar Kirkwall.  Alle slaapplaatsen waren bezet.
Ray brengt ons met de auto + trailer naar Kirkwall. We landen in een Youth Hostel; even wennen aan de sobere inrichting. Maar ook een lesje in nederigheid misschien?
We bezoeken de St Magnus Cathedral en het bezoekerscentrum. En het Orkney museum. We moeten even wennen aan de overgang van een week in de natuur naar de ‘grote’ stad. Drukte en winkels. Shoppen is toch ook wel weer leuk:-) In de namiddag chillen en daarna koken temidden van nog 30 andere gasten. Morgen naar het eiland Shapinsay.

1. Carla Mastbroek en Marco Daane:
    6 juli 2022
    We genieten mee door middel van de sfeervolle beschrijvingen en de mooie foto’s. De mooie wolkenluchten en de fraaie uitzichten. Weergaloos!