Dounby en Rousay

4 juli 2022 - Finstown, Verenigd Koninkrijk

Bedrock B&B: storm in de nacht met aanhoudende regen en langdurig blatende schapen. We komen de nacht wel door. Een heerlijk ontbijt door Shona bereid. Gepocheerde eieren smaken heerlijk met champignons en gegrilde tomaten:-)
Ik besluit om - na de online dienst van de Oude Kerk in Heemstede - de dienst van de Church of Scotland te bezoeken in Dounby. Veel zingen en gezellig napraten met gemeenteleden en een enthousiaste ‘minister’. Opvallend dat in de kerk de social distance strak wordt bewaakt. Verder een rustige zondag met lezen en plannen maken voor maandag en dinsdag. Gastvrouw Shona maakt heerlijke sandwiches voor de lunch voor ons. Het avondeten genieten we weer in Smithfield Hotel. Coquilles, garnalen, zalm, beef…….Rechtstreeks gevangen uit zee (behalve de beef) en zo op je bord. We fietsen weer gevuld terug naar de B&B van Shona en Ray.
Het eindfeest van Georgisch koor Merani  houdt ons de hele dag bezig,

Maandag 4 juli. Na weer een stormachtige nacht en weer een paar gepocheerde eitjes fietsen we naar Tingwall (een uur fietsen langs boerderijen en heel veel wilde fuchsia’s). Met de ferry over naar Rousay. Een eiland vol met grafheuvels en kelders van 5000 jaar geleden. Een ontmoeting met een schotse soldaat van 62 jaar (gepensioneerd) die vertelt over zijn huis dat  volledig zelfvoorzienend is. Naast zijn huis staan 3 standing stones van 5000 jaar oud. We fietsen van de ene naar de andere grafheuvel. Ik loop over een paar eeuwen……
Tijd te kort om het hele eiland te ronden. We peuzelen onze bammetjes op temidden van eeuwenoude graven. Op tijd weer terug om de ferry terug te nemen naar Tingwall. Ondertussen gaan scholieren mee aan boord en worden weer afgezet op een ander eiland. Wat een wereld…..

Na Tingwall wacht ons nog een flinke fietstocht met tegenwind (kracht 6) naar Harray. Marjolein gaat naar links en ik ga naar rechts om nog even boodschappen te doen. Op tijd terug voor een grote hoosbui. Bijkomen, biertje en een broodjesmaaltijd. Dat wordt op tijd slapen