Een dag op Hoy

1 juli 2022 - Stromness, Verenigd Koninkrijk

Een eiland dat steeds verandert, doet wat geheimzinnig aan. Dat hebben we gisteravond ook gezien vanuit Burnside Farm. Hoy, het enige eiland van de Orkney’s met bergen van meer dan 400 meter hoog. Alle andere eilanden zijn laag. Wat moeten die Denen/Vikingen hebben gedacht tijdens hun plunder- en veroveringstochten toen zij de Orkney Islands naderden? Plotseling doemt er een donkere massa op.
We besluiten vandaag niet te gaan wandelen maar nemen de fietsen mee de boot op. Fietsen naar Rackwick Bay met uitzicht op geweldige rotsformaties. Een lange tocht langs de oostkust van het eiland brengt ons naar Lyness. Langs Dwarfie Stane en Betty’s Corrigall’s Grave.
Het landschap doet mij sterk denken aan Noorwegen en Ierland; maar ook aan Glencoe. Enorme verschillen in kleuren en hoogtes.
Om 16:30 uur weer terug met het bootje naar Stromness. Boodschappen doen en een geïmproviseerde avondmaaltijd op Burnside Farm.
Ondertussen berichten van het thuisfront: Sytse/Mieke en Fedde weer veilig thuis na 5 weken toeren door de Verenigde Staten. En dochter Annelieke (huisarts) weer terug van een huisartsendemonstratie op het Malieveld in Den Haag.
Vandaag 51 km gefietst. Genoeg voor vandaag. Morgen voor een paar dagen naar Harray (tijd om een boek te lezen).

1. Frida:
    1 juli 2022
    Hallo reizigers. Wat een afwisselende tocht. Ik vroeg me al of wanneer er gemijmerd zou gaan worden.
    Leuk om te zien hoe jullie genieten. Liefs Frida