Naar Iona

17 juli 2022 - Iona, Verenigd Koninkrijk

Van Marjolein: Naar Iona zaterdag 16 juli 2022, Craignure, Verenigd Koninkrijk

Op de pier in Oban ontmoeten we Jan en Hannie van de Ionagroep. We hebben samen de Ferry naar Craignure, Mull.
Over Mull gefietst naar Fionnport; zuid-west-waarts. Zestig km - wind kwam uit zuid. Eerst een soort ‘little Glencoe’ en na ong 30 km langs de kust.
Mull is ook weer prachtig, met bergen, watervallen, nevels waar licht doorheen komt, moerassen (zoet water mengt met zout water) en een lange kustlijn ( als een fjord) met grote gladde rotsen. De tocht is redelijk zwaar, maar het gaat goed. Één stop: bij shop/café/post-Office en dat allemaal in een klein rood houten gebouwtje.
Warempel komen we bij de pier v Fionnport aan gelijk met de OV reizigers: zij halen net hun bagage uit de eilandbus. Mooi weerzien van het (inmiddels) zevental. En een beetje opgewonden stappen we op de kleine ferry- een soort pontje - naar Iona.
We worden verwelkomd en lopen met een hele groep naar de Abby. Er is al veel moois te zien onderweg. Maar we krijgen daar nog tijd genoeg voor. Dat komt wel.
We krijgen een kamer en kunnen even bijkomen.
De avond is eten, informatie uur en tot slot een avondgebed. Ik ben intussen helemaal op: de fietstocht, de spierpijn, de indrukken, het Engels volgen met de vele informatie.. eerst maar eens slapen.. Hopelijk land ik morgen ergens.

van Sjoerd:

mooie fietstocht over het eiland Mull. Dat lied blijft als een oorwurm lang hangen….🎶

fijn om de andere 5 gemeenteleden aan de haven tegen te komen. Gezamenlijk komen we aan op Iona. Een hartelijk welkom aan ons en de andere 30 deelnemers. Internationaal en van verschillende leeftijden. We krijgen een kamer in de Abbey met een fantastisch uitzicht op Mull. De informatiestroom in rap Schots is overwellming😉 Avondeten is verrassend. Na het eerste gerechtje denk ik ‘laat het hoofdgerecht maar doorkomen……..’ Mis dus. Alleen een toetje kwam nog: een plak koek. Schotse zuinigheid of een lesje bescheidenheid? Ik voel mij helemaal thuis. Lijkt op de sfeer van de camino. Direct contact met andere reizigers en elkaar vertellen wat je verwacht. ‘s Avonds de uitgebreidere kennismaking en om 21 uur een avonddienst. Mooie liederen uit de Iona traditie👍  Zondag 17 juli (marjolein is jarig): lekker ontbijten en daarna huishoudelijke taken. Ik mag oa helpen bij de voorbereidingen in de kerk. Teksten lezen met nog 4 andere stemmen. Tegen 10:30 uur stroomt de kerk vol en we maken een mooie dienst mee.

warme lunch. Ik spreek marjolein toe en met elkaar zingen we voor haar. Daarna chillen rond de Abbey.
Met onze groep komen we bij elkaar en praten over elkaars ervaringen. Iedereen is blij met de ontmoetingen in de Abbey. Maar ook een beetje moe van alle indrukken. Vanavond naar een film over Iona en we sluiten af met een dienst.

1. Carla Mastbroek en Marco Daane:
    17 juli 2022
    Van harte gefeliciteerd Marjolein! Wat een mooie plek om je verjaardag te vieren! En hopelijk nog mooie dagen te gaan op Iona.
    Veel groeten van Marco en Carla
  2. Pieter Terpstra:
    18 juli 2022
    Van harte, Marjolein- Godspeed!

Veel goeds en een groet in verbondenheid aan allen! Mooi om zo op een afstand met jullie te kunnen meeleven.

Pieter